Fejlen, som har været til stede fra 12. august 2024 til 19. august 2024 kl. 16.20, blev opdaget af leverandøren den 19. august 2024 kl. 15.45.
Databruddet omfatter medarbejdernes mobilnumre og navne fra vagtplanlægningssystemet. De pågældende medarbejdere vil blive informeret direkte om hændelsen.
For at afhjælpe sikkerhedsbruddet har underleverandøren nu taget serveren offline. Alligevel kan oplysningerne potentielt bruges til uønsket kommunikation eller misbrug i form af målrettet phishing og smishing.
Hvis man ønsker at indgive en klage, kan dette gøres til Datatilsynet via datatilsynet.dk. Silkeborg Kommune stiller endvidere kontaktmuligheder til rådighed, hvor man kan sende en sikkermail eller ringe til kommunen på tlf. 89 70 10 00 for yderligere spørgsmål. Der kan også rettes henvendelse til kommunens Databeskyttelsesrådgiver.
Desuden vil Silkeborg Kommune kontakte alle de berørte via SMS med en henvisning til nyheden for at sikre, at alle er oplyst om situationen.
https://silkeborg.dk/nyheder/orientering-om-brud-paa-persondatasikkerhed